fbpx

Rundtur over Kriksfjell

Når:  Juni – oktober
Lengde: Ca. 17 km

Pellstova – Reinsfjell – Kriksfjell – Hitfjell- Pellestova. Runden er ca 16 km lang og er perfekt for de som ønsker ta for seg flere topper på samme tur, uten å gå så langt som 7-fjellsturen.

Denne runden tar ca. 4- 5 timer og tar deg til flotte utsiktspunkt på Reinsfjellet, Kriksfjell og Hitfjell, før stien går ned i i Hitdalen og over ryggen på Reinsfjell og tilbake til Pellestova.

Start turen ved piknikbenken like nedenfor Pellestova, hvor bilveien går i retning Hornsjøen. Her følger du fin sti ned til Malmtjønn og videre forbi vår gapahuk, før stien slynger seg oppover til Pellevegen. Oppe på Pellevegen krysser du veien og følger skilt mot Reinsfjell, som er første mål på rundturen. På toppen får du fin utsikt over Reinsvannet og i retning Nevelfjell.

Fra toppen av Reinsfjell følger du stien videre ned fra fjellet, i retning Kriksvika og Indre Reina. Vel nede på veien igjen følger du denne noen hundre meter til du møter på skiltet på venstre side av veien,  som viser vei til Kriksfjell.

Stien opp til Kriksfjell er ca 1, 3 km og har jevn stigning.  På toppen ser du videre nordover i fjellet og kan skimte toppene i Alvdal Vestfjell og Rondane.

Fra Kriksfjell går veien videre til Hitfjell. Med Reinsvatnet i ryggen følger du  stien videre i 1 km til du møter på et stikryss og følger sti til venstre opp til Hitfjell 1 km til. Dersom du enda ikke har tatt kaffepause, er Hitfjell en perfekt plass for akkurat dette. Her er det en piknikbenk med  finfin utsikt over Øyerfjellet.

På tur ned fra Hitfjell følger du stien i retning Pellestova og nedenom Hitdalen, hvor du krysser Hitbekken før du starter på stigningen opp baksiden av Reinsfjell.  I første skiltede kryss på  er du på kjente veier, og følger samme vei ned til Pellevegen. Deretter kan du velge om du tar samme vei tilbake på stien nedenom Malmtjønn eller om du tar fjellveien opp til Pellestova.

Andre fine turer

7-fjellstur

Reinsfjell

Nyttig informasjon

Ikke nøl med å spørre oss!

Du er alltid velkommen innom oss dersom du har spørsmål eller ønsker andre turtips. Vi gjør alltid vårt beste for å være oppdatert på føre og værforhold, og hjelper deg gjerne med å legge en god plan for dagen.

Dersom du ønsker å se hvordan været er på Pellestova akkurat nå, kan du klikke deg inn på vårt live-kamera her:   Vær og føre akkurat nå

Har du glemt noe til turen?

Vi har en mini-sportshop ved resepsjonen, som vi har fylt med ting som er lurt å ha med på tur.

Trenger du gnagsårplaster, drikkeflaske eller solbriller?

Kom innom oss!

Anbefalt bekledning og utstyr

Været i fjellet kan være skiftende og endre seg raskt, så det er derfor viktig å være forberedt på at været ikke forblir slik som det var når du startet turen.

Generelt anbefaler vi at du kler deg etter trelagsprinsippet, eller i hvertfall ha med deg flere lag med klær i sekken.

Trelagsprinsippet innebærer at du kler deg i tre lag med klær med ulike egenskaper. På den måten holder du deg varm og kan enkelt regulere bekledningen etter temperatur.

Det innerste laget er tynn ull- eller superundertøy ullundertøy. Deretter et mellomlaget som dun- eller fleecejakke. Det ytterste laget bør være et vind- og vannavisende plagg.

Dersom du planlegger en spisepause ute, bør du også ta med et isolerende underlag å sitte på.